lijsttrekker tevreden na uitslag herindelingsverkiezingen

banner+actie+met+hvnl+(nieuws)woensdag 13 november 2013 15:03

In vier gemeentes trok men woensdag naar de stembus: De Friese Meren, Leeuwarden, Heerenveen en Alphen aan de Rijn. De ChristenUnie deed in alle vier de gemeentes mee en bleef overal mooi stabiel.

De voorlopige uitslag is als volgt:

Zetels 2010

Zetels 2013

Heerenveen

2 (6,04%) bron

Leeuwarden

2 bron

Alphen aan de Rijn

3 (7%) bron

Friese Meren

2 (5,77%) bron

Voor alle andere gemeentes in Nederland staan de verkiezingen pas in maart 2014 op het programma. In de vier eerder genoemde gemeentes zijn gisteren verkiezingen gehouden omdat ze heringedeeld worden per 1 januari.

In de Friese Hoofdstad, Leeuwarden,  mocht lijsttrekker Frits Rijpma proberen zoveel mogelijk stemmen binnen te halen. Hij blikte tevreden terug op de uitslag. "In percentage zijn we met 0.6% gestegen in vergelijking met 2010 en we hebben ons zetelaantal van twee kunnen behouden. Dat is reden tot dankbaarheid. We ervaren deze uitslag als een zegen, ook al hebben we 10% van onze stemmen verloren als je kijkt naar drie jaar geleden,” aldus Rijpma.

Heerenveen lijsttrekker Aris Leijendekker, wie hardlopend alle dorpen van de nieuwe gemeente afging om te weten te komen wat er speelt in de gemeente, zag dat zijn fractie zelfs stemmen had gewonnen: "We zijn zowel in relatieve als absolute cijfers gestegen. Met het behouden van onze twee zetels, het groeipercentage van 1% ten opzichte van 2010 en 74 stemmen meer dan de vorige verkiezingen, kan ik niks anders zeggen dan dat wij tevreden zijn over deze uitslag."

Lijsttrekker in de nieuwe gemeente De Friese Meren was Sytze Holtrop, ook hij was net als zijn collega's in Leeuwarden en Heerenveen tevreden: "Ondanks dat we vooraf op drie zetels hadden gehoopt, ben ik een lijsttrekker die zeer tevreden is over de uitslagen zoals die nu op tafel ligt. We hopen dat de ChristenUnie De Fryske Marren de komende vier en een half jaar een christelijke stem mag laten horen die wel degelijk het verschil kan en mag maken binnen onze nieuwe gemeenteraad en dat zij maar een verbindende factor mag zijn onder Gods leiding."

De tweede kandidaat in De Friese Meren lijkt Haaije de Jong, 26ste op de kieslijst, te worden. Hij haalde een kwart van de kiesdrempel. De Jong neemt de aanvaarding van de zetel in overweging.

In Zuid-Holland gaan de gemeentes Alphen aan de Rijn, Boskoop en Rijnwoude samen de nieuwe gemeente Alphen aan de Rijn vormen. Lijsttrekker voor de ChristenUnie is Michel du Chatinier. Voor de ChristenUnie partij in Alphen aan de Rijn is het voor de derde keer oprij dat er drie zetels worden behaald. Du Chatinier is dan ook dankbaar voor deze uitslag: "Één van de vele reacties is: "De constante en stabiele factor blijkbaar". Deze reactie is een mooie samenvatting van alle reacties, en zo voel ik het ook. Het is bijzonder dat wij blijvend het vertrouwen krijgen om belangrijke taken in onze gemeente uit te voeren. Wat de betekenis zal zijn van dit resultaat zal de komende periode van formatie blijken. Voor nu stemt de uitslag van de verkiezingen tot dankbaarheid."

Ook ChristenUnie Tweede Kamerfractieleider Arie Slob was tevreden over de prestaties van de lokale fracties van de ChristenUnie: